Chronicles of Kaamos Hike 2007
Holiday Group I

eli kun kolme suomalaista,
saksalainen ja norjalainen lähtivät vaeltamaan.

ryhmäkuva
Vellu         Elina         Matti          Birgit          Katherine

2.1.07 Raja-Jooseppi – Kiertämäjärvi 18,8 km

Raja-Jooseppiin meidät tiputettiin linja-autosta heidän hämmästyksekseen jo rajavartioasemalla eikä tullille. No sehän tiesi vain lisää hiihtoa, mistä me lomalaiset pidämme. Kuu paistoi puiden lomasta ja tähdet alkoivat pilkahdella pilvien lomasta. Hmm, mitenkähän se sormien päissä vähän kipristelee. Oho, pakkasta onkin -16c, säätiedotus lupasi ~ -5c – -7c. Onneksi säätiedotuksen uskottavuus palasi päivän mittaan noustessamme tasaisen vahvasti kohti Kiertämäpäiden kulmaa rajavyöhykkeen suojeluksessa, josta siirryimme poroaidan seuraajiksi aina Kiertämäjärven kämpälle, jossa palauduttiin mm. linja-automatkan univajeesta.

Matti

Ensimmäisen päivän aamuna

Ensimmäisen päivän iltana

3.1.07 Ylempi Kiertämäjärvi - Sarvioja 18 km

Reipas lomaryhmä nautti aamupuuronsa ja lähti pikkupakkasessa seuraamaan poroaitaa Muorravaarakanjokea kohden. Hiihdonharjoittelun ja nilkkaensiavun ja valoisan ajan jälkeen pääsimmekin lounastaukopaikallemme.

Loppuilta kuluikin Sorvusojan jääpolulla seikkaillessa kuin napapiiriretkeilijät ikään. Viimein, ohitettuamme lukuisia hallusinaatiokämppiä, aito paljasti itsensä pimeyden muurien keskeltä. Sitten vain ruokaa naamariin ja unta palloon.

Vellu

4.1.07 Sarvioja – Luirojärvi 17 km

We got up at six o’clock and had porrige for breakfast (actually quite a lot of porrige) and left the cabin at about 8:15.

The first task of the day was to get over a hill. However that turned out to be quite difficult. We had to walk uphill on a track because it was too steep to ski up. We took a little detour and tried to ski on the side of the hill but that didn’t work very well, we had to go back to the track. Finally we reached the top and had to face the difficult challenge of getting back down.

The others actually took some stuff from my backpack and I got Elina’s skies so finally we managed to down there. We followed a line of rivers and lakes to the “final lake” (Luirojärvi). Once we actually thought we had found it already, but it turned out that we had only found a smaller lake some kilometres before it.

However the rest of the
journey wasn’t too difficult anymore because we mainly went over the lake. Soon we found our cabin and got ready for the night. We had Italian-style noodles for dinner (about as much as we had porridge in the morning) and went to bed soon after that (well, when we finally decided to move again after sitting at the table for about ½ hour)  asleep

Kathi

Going uphill

5.1.07 Resting day!

Since we are the “holiday group 1” we decided to have a relaxing day in the cabin at the Luirojärvi. After a long night of sleep, and a late breakfast we were ready to explore the area and made a short skitrip to the “Øammi”.

Back in the cabin we prepared the sauna, carrying water from the lake (the most exhausting work for this day;) Then we had lunch, sauna, dinner and sleep….

ØOD NATI & SOV ØODT!

Birgit

Luirojärven kammilla

6.1.07 Luirojärvi – Tuiskukuru – Suomunruoktu
23 km

Taas herättiin ripeästi ja liikkeellä oltiin jo 07:00. ”The lonely äijä’s” jalanjälkiä oli helppo seurata. Matkan ajoitus osui nappiin, sillä päivänvalo hyödynnettiin ja klo 12:07 näimme muutaman sekunnin pilkahduksen auringosta. Hiihto sujui jo ennätystahtiin, vaikka suksia dipattiin välillä purossa, mikä aiheutti jäätymisefektin ruotsalaisiin suksiin. Suomunruoktulla oli väkeä kuin pipoa, tuvan molemmilla puolilla. Lomalaiset päättivät harjoitella telttailua tulevaa varten ja tehdä samalla tilaa kuumaan tupaan.

Elina

Vaelluksen aurinkoisin päivä.

Tämäkin tilanne päättyi onnellisesti

7.1.007 Suomunruoktu – Kiilopää 22 km

Heräsimme aika myöhään ja lähdimme retkelle vasta klo 11:30. Hiihtäminen meni aika hyvin ja nopeasti. Iltapäivällä hiihtivät pilveissä, oli vaikea hiihtää, koska emme voineet nähdä melkein mitään. Saavuimme Kiilopään alueelle jo klo 17 ja yövyimme laavun vieressä teltassa.

Kathi

Tunturiin noustessa sankka sumu peitti maisemat

8.1.07 Sivakkaoja – Kiilopää 3,7 km

Kello 7:30 kello pirisi, viuh, räks, poks ja äkkiäpä: leiri purettu, aamupala syöty ja kamppeet kasassa. Latukone oli tehnyt aamulle ladun valmiiksi, joten lievään ylämäkeen takaisin Kiilopäälle otti vain kolme varttia. Sauna ahtaissa tiloissa ja päälle maittava ruoka. Linja-auton valot osoittavat kohti etelää.

Matti

Viimeisen päivän iltana

Runomme

LED IT SHINE

Schwer swedish army skis narskuvat snow

fjäll,     sweat

Gryta, Sauna.

Let’s not to be Äijäs

But we are the Holiday Group

Vaelluksen auringonpalvontaminuutti on ohitse. Kukaan ei ruskettunut.