TORINON KÄÄRINLIINA, VILJAYMPYRÄT JA MUITA IHMEITÄ
========================================================

                   Versio 1.1   
                       by
             Mr. K.A.T.  10/2003

 Sisältö
 I TORINON KÄÄRINLIINA
II VILJAYMPYRÄT JA MUITA IHMEITÄ

--------------------------------------------------------------------
I TORINON KÄÄRINLIINA ON VÄÄRENNÖS

Italian Torinossa säilytetään käärinliinaa (Shroud of Turin), jota jotkut
uskovaiset pitävät aitona Kristuksen käärinliinana. Ensimmäisen kerran
historiallinen maininta tästä liinasta on Ranskassa vuodelta 1353 [1].

Tästä edelleen jotkut pitää melua mm. Prof. Dr.Jouko Martikaisen
11.9.2003 Jyväskylän esitelmää levitellään internetissä helluntailaisten
ja vapaa-ajattelijoiden sivuilla. Koska vielä tässäkin esiintyy paksuja 
väitteitä..

 "Liinasta ei nimittäin ole löytynyt vähäisimpiäkään jäänteitä
  maaliaineista tai niiden vaikutuksesta pellavakuituihin." 

..niin olen saanut tarpeekseni ja siksi tehnyt tämän webbisivun.
  

Väärennökseksi Torinon liinan osoittaa seuraavat seikat:

-"veri" on liian punaista, yleensä kuivunut veri olisi ruskeaa tai
 mustaa[1]
-Liinasta on löytyny keskiajalta peräisin olevia taitelijaväriaineita, 
 punaokraa ja vermillionia - siis kemiallisesti rautaoksia ja
 elohopeasulfidia [4][5][6]. 
-arvostetussa Nature:ssa 1989 julkaistiin hiili-14-iänmäärityskokeet,
 joiden mukaan kolme riippumatonta tutkimusryhmää saivat saman tuloksen:
 Torinon käärinliinan aines on kasvanut pellavapellolla vuonna 1260-1390
 jKr[2][1]
-oikeasti juutalaiset laittoivat käden rinnan päälle [1]
-oikeasti juutalaiset käyttivät useita liinoja eikä yhtä[1]
-oikeasti juutalaiset olisivat ajaneet parran pois[1]
-oikeasti juutalaiset olisivat pesseet veren pois[1]
-epätavallisen pitkulainen mies viittaa goottilaiseen maalaustyyliin[1]
-jo v. 1389 piispa Henri de Poitiers suoritti tutkimuksen, sai selville
 petoksen; maalaaja oli viekkaudella sen maalannut ja kertoi siitä
 paavi Clement VII:lle:
  1389 - Bishop Pierre d'Arcis in a letter to Pope
          Clement VII in 1389 complained about a scandal
          uncovered in his diocese at the collegiate church of
          Lirey, France. The church canons and Bishop Henri de
          Poitiers had "[...] falsely and deceitfully, being
          consumed with the passion of avarice and not from any
          motive of devotion but only of gain, procured for their
          church a certain cloth cunningly painted, upon which by
          clever sleight of hand was depicted the twofold image
          of one man, that is to say the back and front, they
          falsely declaring and pretending that this was the
          actual Shroud in which our Savior Jesus Christ was
          enfolded in the tomb [...]". After diligent inquiry and
          examination, he [Bishop Henri de Poitiers] discovered
          the fraud and how the said cloth had been cunningly
          painted, the truth being attested by the artist who had
          painted it, to wit, that it was a work of human skill
          and not miraculously wrought or bestowed [...]". The
          complaint was further reinforced by documents of
          Geoffrey II, Geoffrey de Charny's son, which
          consistently referred to the relic not as a likeness or
          representation, a formula repeated by Geoffrey II's
          daughter, Margaret de Charny, and her husband Humbert
          de Villersexel (who kept the Shroud at St. Hippolyte-
          sur-Doubs in the early-fifteenth century. [3]
-lisäksi tuohon aikaan keskiajalla väärennöksiä generoitiin suuret määrät,
 Jeesuksen ristiinlyöntinauloja kerrotaan olevan ruumisarkullinen [Times]


Hiili-14 ajoituksesta tarkemmin[2]:

Torinon käärinliinasta otettu näyte lähetettiin Oxfordin, Zurichin ja 
Arizonan laboratorioihin. Mukana oli myös vertailunäytteet Kleopatran
muumiosta, nuubialaisesta haudasta sekä keskiaikaisesta kaavusta:

 Näyte 1. Torinon käärinliina.
 Näyte 2. Nuubialaisesta haudasta peräisin oleva näyte, arvioitu olevan 
         keskiajalta 1000-1100-luvulta.
 Näyte 3. Egyptiläisen Kleopatran muumionäyte, ajanlaskumme alusta
 Näyte 4. St. Louis d'Anjoun kaapu-näyte, historiallisesti arvioitu
         etukäteen olleen 1290-1310 jKr.
 
 Lopputuloksena laboratoriossa saadut ikäarviot ja 95% varmuusvälit 
  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
  Näyte 1   691 +-31 v vanha = 1262 - 1384 jKr 
  Näyte 2   937 +-16 v vanha = 1026 - 1160 jKr 
  Näyte 3  1964 +-20 v vanha =  9 eKr - 78 jKr
  Näyte 4   724 +-20 v vanha =  1264 - 1283 jKr  [2].
  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
 TULOS: Torinon käärinliina on keskiajalta peräisin.


VASTAVÄITTEITÄ:

 "Bakteeri, lika, tulipalon savu  on voinut muuttaa ajoitusta"

-Jotkut uskovaiset väittävät näin tietämättä sitä, että näytteitä
puhdistettiin monin kemiallisin (suolahappo, lipeä, TrionX-100) ja
fysikaalisin (ultraäänelläkin)  tavoin ja että jos bakteerikerroksella
olisi ikää tarpeeksi nuorentavaa vaikutusta (2000v->691v), niin sitä
bakteerikasvustoa pitäisi olla yhtä paljon kuin itse käärinliinaa !  
Uskovien väitteet tulipalon vaikutuksesta on myös roskaa. Meidän pitäisi
muka uskoa, että n. puolet hiilestä niistä kuiduista lähti mäkeen ja
sitten uutta hiiltä saman verran sitoutui takaisin kuitujen
molekyylisidoksiin ihmeellä, johon vain DNA:n ohjaama molekyylikoneisto
pellolla aikoinaan pystyi siihen. Uskovat tarjoavat ihmettä vielä
suurempaa ihmettä selitykseksi !!


 "Kukaan ei pysty selittämään kuvaa. Kukaan ei osaa tehdä sitä. 
  Sen ajan taiteilija tuskin on pystynyt siihen"

-Joe Nickell on osoittanut, että kuva ei ole vaikea tehdä [4]. 
Voi myös kysyä mihin se johtaisi, jos selittämättömyys olisi jumaluuden
merkki. Palvokaamme siis myös viuluntekijä Stradivariusta, 
postimerkkiväärentäjä Fournieria ja  Raamatunpainaja Gutenbergia
Jumalinamme ? Sillä kaikissa näissä on selittämätöntä jopa enemmän
kuin käärinliinassa. Eräässä TV-dokumentissa selvisi että Gutenbergin
painomenetelmäkään ei ole selvinnyt, vaikka niin luultiin.
Ks. kohta II VILJAYMPYRÄT...


 "Liinasta ei nimittäin ole löytynyt vähäisimpiäkään jäänteitä
  maaliaineista tai niiden vaikutuksesta
  pellavakuituihin" -prof.Martikaisen esitelmän mukaan

-Amerikan kemistien yhteisö ACS on myöntänyt Walter McCronelle
analyyttisen kemian palkinnon siitä, että hän osoitti Torinon
käärinliinasta rautaoksidipitoisen (punaokra) taiteilijaväriaineen ja
elohopeasulfidipohjaisen (vermillion) taiteilijaväriaineen jo v.1980.[5,6]
http://www.mcri.org/ACS_award.html
http://www.mcri.org/Shroud.html
Koska minä luin tästä herrasta ja hänen rautaoksidilöydöstään jo ajat
sitten nuorempana Valituista Paloistakin ja kun Martikaisen
artikkeli ei puhu halaistua sanaa herrasta vaan valhettelee päinvastaista,
niin mitä tästä päättelemme? Uskovaiset valhettelevat  ja pimittelevät
jälleen kerran aivan oleellista informaatiota tai levittelevät uusia
todisteita täydellisestä tietämättömyydestään ja perehtymättömyydestään.


Lähteet:
[1] Suomen skepsis ry:n webbisivu 
  http://www.skepsis.fi/ihmeellinen/torinon_kaarinliina.html
[2] Naturessa julkaistu hiili-14 ajoitus 
 http://www.shroud.com/nature.htm
[3] http://www.gvo.it/VdSF/t.shroud.html
[4] Joe Nickellin juttu amer. skeptikkojen CSICOP:n 
 sivuilla http://www.csicop.org/articles/shroud/index2.html
[5] ACS:n palkinto kemiallisesta analyysistä 
  http://www.mcri.org/ACS_award.html
[6] Walter McCronen instituutin analyysi Torinon liinasta
  http://www.mcri.org/Shroud.html


-----------------------------------------------------------------------

II VILJAYMPYRÄT JA MUITA IHMEITÄ

Ultra-lehdessä ja joissain new age-piireissä pidetään nykyään
hyvinkin taidokkaita viljaympyröitä avaruuden kosmisten voimien,
UFOjen, E.T:n tms. jumalisten myyttisten voimien ilmentyminä, JOITA
IHMINEN EI OLE (muka) VOINUT TEHDÄ.
 Taikuri Copperfieldiä on jotkut uskovaiset epäilleet yhteistyöstä
Paholaisen kanssa, koska hänen temppujaan ei pysty selittämään.

Ja sitä rataa. Näin maailma on selittämättömiä  liinoja ja ihmeitä
pullollaan, joita selittää vain yliluonnollinen ihmetys.

Tämä on osin tuore oma näkemykseni, mutta yhteistä näille on se, että
taidokas käsityö pannaan jumaluuden piikkiin.
Nykyään yhä vähemmän käsityöhön pystyvät uusavuttomammat modernit ihmiset
eivät tajua mihin ihminen vuosikausien harjoituksella ja ammattitaidolla
ja kisällioppilaasta ammattilaiseksi kehittyessään on pystynyt ja pystyy
tekemään. Päättely menee jotensakin näin:
 "En osaa tehdä sitä, en voi edes kuvitella kenenkään osaavan
  tehdä sitä, en ole kenenkään nähnyt tekevän sitä - siispä sen on tehnyt
  yliluonnollinen voima/jumala/ET"
Kirjanoppineet ja akateemisetkin, jopa n.s. skeptikotkin, saattavat
haksahtaa tähän. (Vaikkapa kieltämällä koko ilmiön tms olemassaolon).
Käsityöläiset päihittää taidoissaan akateemisen väen mennen tullen
yhä edelleen. 

Yli 2000 vuotta kesti selvittää Arkhimedeksen matkamittarin, oidometrin,
mekanismi ja selvittää planeettojen liikkeitä hammasrattailla simuloiva
alkeellinen antiikin "laskutietokone". 
 Stradivariuksen viulunrakennustaidosta on paljon selitetty, mutta paljon
lienee selittämättä. Gutenbergin Raamatunpainomenetelmä on edelleen osin
hämärän peitossa. Suomessa eräät käsistään erittäin taitavat rikolliset
ovat osanneet väärentää rahoja ja postimerkkejä yksinkertaisin
kaivertimin, siis tavalla, joka on hämmästyttänyt nykyaikaisempien
painomenetelmien asiantuntijoita. Tiedän ja olen itsekin nähnyt insinöörit
päihittävää käsityötaitoa, jota ei ole muut pystyneet jäljittelemään. 
Mutta Jumalan sinistä leiskautusta en siinä ole huomannut.

Todistustaakka  saatetaan jopa asettaa minulle, että
 "jos et osaa selittää tai tehdä .. niin
 on oltava ufo/Jumala/paholainen takana". 
Kuulkaapas nyt, uskovaiset! Ettehän te voi olettaa että mun olisi epäilyni
todistamiseksi oltava maailman paras taiteilija, Copperfieldin
temput tunteva(= maailman paras) taikuri ja Suomen taitavin
käsityöläinen.

 
-----------------------------------------------------------------------
Kirjoittanut 
K.A.T.