Kaamosvaellus 2002 Reipas ryhmä.

Ari

Kristian

Ilkka

4.1 Saarijärvi Meekojärvi

Herätys ennen sian pierua. Hidas lähtö edellisen illan valmisteluista huolimatta. Oppia aamu jokainen. Ennen kahdeksaa oltiin kuitenkin jo kompassisuunnalla kohti Kuonjarjohkaa. korkealla suksenpohjaan tarttuneen lumen korottamana, tuulen tuiskeessa noustiin ja noustiin pimeydessä. Vilpoisa, tuiskuinen tauko, valon tulo, alamäki ja lounastauko Kuonjarjohkalla.

Nyt suksi luisti ja risuun merkitty tie lennätti meidät kauniissa tunturimaisemissa tänne Meekojärvelle. No viimeinen lasku… Vielä on niskat ojennuksessa. Taas päästiin mukavasti jo hyvin valoisaan aikaan mökille. Mukavaa. On aikaa touhuta, tiivis tunnelma.

5.1 Meekojärvi - Pitsusjärvi

Tuulisen yön jälkeen pääsimme kohtuullisen nopeasti matkaan kohti päivän tavoitetta: Pihtsusjärven mökkiä. Sää oli hyvä ja saimme ihailla mahtavaa auringonnousua. Sitä oli jopa pysähdyttävä valokumaamaan pariinkin otteeseen. Pihtsusköngästä lähestyttäessä lumi kävi niin vähiin, että jonkun matkaa piti kävellä suksia kantaen. Könkäällä pidetyn lounastauon jälkeen matka jatkui kohti Pihtsusjärveä. Taivaalla näkyi hienoja värisävyjä auringon laskiessa ja filmiä paloi sen mukaisesti. Tuvalle päästiin valoisalla ja loppuilta kului sisällä ruokaa tehden ja lepäillen. Avantokin tehtiin vaikka jää oli ainakin 80-senttistä.

6.1 Lomapäivä Pitsuksen tuvalla

Haltille pyrkivä porukka heräsi tutunturvalliseen aikaan kello 6.00. Ari ja Anne jäivät lomailemaan mökille. Sää ei aamusta suosinut Haltin kävijöitä. Näkyvyyttä oli noin 20 metriä. Fiilis oli varmaan sama kuin vaeltaisi jätti pingispallon sisällä. Jussi, Kaisa ja Kalle päättivät jäädä viettämään aikaa Haltin tuvalla loppuporukan pyrkiessä huipulle, jonne kuulemma pääsivätkin. Haltinryhmä tuli takaisin Pitsuksenkämpälle vähän ennen kolmea. Tämän jälkeen päivä jatkuikin normaaleilla rutiineilla kunnes paikalle saapui rämäryhmä. Tästä alkoikin mukava kokemustenvaihto kuluneesta vaelluksesta.

7.1 Pitsujärvi – Lossujärvi

Reipas oli niin liukas lähtemään matkaan, että rämäryhmä jäi toiseksi. Klo 7.00 taivalsimme läpi tuulen ja tuiskun Urtas-Hotellille. Suksien pito varsinkin Ruotsin mallin lankuilla tuli ilmiömäisiksi nuoskakelillä. Luisto ei ollut välillä senttiäkään. Pääsimme puhkuen Lossutuvalle, jossa keittelimme maukkaat pöperöt. Huomenna rynnistämme Norjan tien varteen telttailemaan. Tuuli on yltynyt todella virkeäksi. Toivomme vuoren jumalan hellittävän tuulen huomiseksi sekä hienoa pakkasta, please.

8.1 Lossujärvi – Skibottenin tie

Aamulla lähdimme aikaiseen tuulen ulvontaan, lumipyryyn ja hyvä, kun edellähiihtäneen suksenkannat näkyivät. Keli helpotti päivällä ja matka oli alamäkeä Kilpisjärvi Skibotnin maantielle. Lumi ei enää takerrellut, mutta alamäet varsinkin loppupuolella olivat haasteellisia. Korkeuskäyriä lasketteltiin n. 300-400m jyrkissä ja osin paljailla kallioilla.

Kirjoitan tätä lumisateessa telttaleirissämme maantien varrella. Lämpötila on noin. 0 C Huomenna aamulla bussi hakee meidät.

9.1 Skibottenin tie

Yöllä tuuli riepotteli telttoja vaikka oltiin reippaasti puurajan alapuolella. Aamulla heräsimme melko kosteissa olosuhteissa. Tämähän ei tahtia haitannut, kun kyseessä on viimeinen aamu. Purettiin leiri ja hetken odotuksen jälkeen bussimme jo saapuikin. Takana hieno reissu. Edessä sauna, ruoka (ei kuivamuonaa tai säilykekeittoa, puhtaat ja kuivat vaatteet).