Vindelfjällen 2005: Reipas IV - Active IV
Annina, Hanna, Janne, Matti, Satu ja Tuomas

1. Päivä 2. Päivä 3. Päivä
4. Päivä 5. Päivä 6. Päivä
MTO: Mitä tuli opittua

24.3 Kiirastorstai: 1. päivä

Ensimmäinen retkipäivä

NORJA. Aloitimme 'opettavaisen' vaelluksemme Norjan puolelta kartan ulkopuolelta (jota emme tienneet). Alku oli mukavaa hiihtelyä. Pieni tihkusade yltyi, samoin tuuli navakoitui. Vähän väliä pidimme 'paikannus'palaverejä, jolloin yritimme löytää itsemme kartalta.

Sitkeästi etenimme lounaaseen, kunnes yllätyksellinen painepesuri esti matkamme. Törmän takaa tuuli todella navakasti ja tuli vaakatasossa räntää. Käännyimme suosiolla ja aloimme etsiä leiripaikkaa. Pystytimme jokiuoman viereen teltat sateen kastellessa meidät + kamat. Ensimmäiseksi vaelluspäiväksi tämä oli harvinaisen kostea ja tuulinen =)

Ennen vesisadetta on helppo hymyillä

25.3 Pitkäperjantai: 2. päivä

Toinen retkipäivä

Heräsimme aamulla vähän parempaan päivään. Ei ainakaan satanut. Varmoina kartalla olosta suuntasimme kaakkoon kohti suurta jokiuomaa ja renvaktarstugania (mielessämme uusi mahdollinen päivä painepesurissa). Pienten neuvottelujen jälkeen ja suksien pidon lisäämisen jälkeen tupsahdimme kuitenkin poroaidalle ja suurelle järvelle. Mitä ihm...??! Jaa, vastaus löytyikin, olimme olleet koko 1. päivän kartan ulkopuolella.

Seuraavaksi siis keskemmälle karttaa ja järven yli. Toinenkin ryhmä siellä näytti menevän. Homma osoittautui ajateltua rankemmaksi: vettä oli jään päällä nilkkoihin saakka, mutta reilussa tunnissa, lähes kahdessa oltiin toisella puolen. Jonkin aikaa seikkailtiin vielä sumussa ulkona kartasta, Norjan puolella toisen ryhmän jälkiä seuraillen kunnes osuttiin taas järvelle. Sen tunnistimme ja päätimme jäädä varmaan paikkaan yöksi. Kivien suojassa uinahtivat vierekkäin kaksi sumuisen paikan taivaltajajoukkiota.

vesihiihtoa

26.3 Lankalauantai: 3. päivä

Heräsimme kellon soittoon tasan kello seitsemän. Sää oli mitä parahin. Yön aikana oli alkanut pakastaa ja aurinko paistoi täysin pilvettömältä taivaalta. Jätimme mukavan yöpaikkamme ison kiven suojassa ja suuntasimme suksemme jokilaaksoon.

Matka sujui erittäin mukavasti sään puolesta. Satulla ja Hannalla oli suksien kanssa lipsumisongelmia. Tilannetta yritettiin korjata erilaisilla remmiviritelmillä. Illansuussa päätimme leiriytyä Rengärden pohjoispuolelle. Kuivattelimme varusteitamme menestyksekkäästi iki-ihanassa ilta-auringossa.

test test

27.3 Sukkasunnuntai: 4. päivä

Kolmas retkipäivä

Matkamme kohti uusia seikkailuja jatkui auringonpaisteessa. Määränpäämme oli Klippenin takaiset tunturit ja mielessä suurten huippujen valloitus. Matka taittui mukavasti rinteitä laskien. Jo alkutaipaleella Tuomas könysi mäessä ja murjoi naamaansa. Laastarilla paikattiin silmäkulma ja nenänvarsi. Linssikin saatiin aurinkolaseihin takaisin.

Matkamme suuntasi kohden kaakkoa ja puustonrajaa. Jäiset rinteet tuottivat välillä ongelmia laskupuuhiin. Osa porukasta päätti kävellä moottorikelkkauraa osan laskiessa edelleen suksin vaihtelevin tuloksin. Ruotsin armeijan metsäsukset osoittautui eduksi näissä rinteissä. Klippenistä aloitimme jyrkän nousun kohti "Nearbabya" (Njerebeive). Tässä rinteessä kaikki kulkivat jalkaisin. Muutaman hikipisaran jälkeen oltiin puustonrajassa, jonne leiriydyimme. Maisemat täältä ylhäältä olivat upeita.

28.3 Maanantai: 5. päivä

Aamu alkoi oletetulla pommiin nukkumisella, mutta varsinainen pommi olikin se, että ilma oli yön aikana muuttunut tuuliseksi ja ensitiedustelujen perusteella myös räntäiseksi. Toiveet kuudelta heräämisestä ja tunturien valloittamisesta aamupäivällä sai siis siirtää tuonnemmaksi. Noh, mikäpä siinä makuupussissa koisaillessa ja aamupuuhia aloitellessa (ahtaan) teltan sisällä. Vinkka ulkona kuulosti vallan kaamealta.

Illemmalla ilma oli jo tyyntynyt sen verran, että ulos uskaltautui. Aluksi pojat prototyyppasivat viereiseen mäkeen sopivan roskapussimahakelkan. Tämän jälkeen käytiin kevyin varustein huiputtamassa lähellä oleva Dalemattek-tunturi ja ihmeteltiin avautuvaa maisemaan ja pilvipeittoa.

Tämän jälkeen ilta etenikin perinteisen letunpaiston ja makuualustalla terästetyllä mäenlaskulla. Illan viimeinen villitys oli lumiluola, jota Tuomas ja Janne ehtivät ansiokkaasti kaivaa ruohonjuureen asti (280 cm) kunnes yö ajoi pojat takaisin telttaan.

test test test test
test

29.3 Tiistai: 6. Päivä

Viimeinen päivä ja varhaisin herääminen: puoli kuudelta leiriä purkamaan ja loppueväitä syömään. Tämän jälkeen laskeutuminen takaisin sivistyksen Klippenin (ainoan) hotellin edustalle. Bussi tulikin ajallaan ja kyyditsi koko sakin uimaan ja syömään Hemavaniin. Loppumatka sujuikin Retki-lehtiä lukiessa ja kuulumisia vaihdellen.

MTO: Mitä tuli opittua

1. Paikanna huolella mistä lähdet
  2. Älä koskaan lähde kartan reunalta
  3. Aina PALJON sukkia mukaan vaikkei niitä koskaan ennen olisi tarvinnut niin paljon
  4. Aina muovipusseja mukaan vaikkei niitä koskaan ennen olisi tarvinnut
  5. Karttalaukku ei pidä vettä
  6. Aina irtoremmejä PALJON mukaan vaikkei niitä koskaan ennen olisi tarvinnut
  7. Bensakeitin on paras talvella
  8. Ruotsin armeijan suksilla pääsee mistä vain
  9. Älä ryhdy ryhmänjohtajaksi tai mene ryhmään, jossa ei ole erinomaista suunnistajaa
  10. Mehutiivisteestä ja lumesta saa ihanaa sorbettia
  11. Aina PALJON hansikkaita mukaan vaikkei niitä koskaan ennen olisi tarvinnut niin paljon.
  12. 800 grammaa makaronia on liikaa kahdelle hengelle viideksi päiväksi
  13. 700 grammaa riisiä on liikaa kahdelle hengelle viideksi päiväksi
  14. 800 grammaa makaronia ja 700 grammaa riisiä on _ehdottomasti_ liikaa kahdelle hengelle viideksi päiväksi
  15. Puuvilla on kuolemanvaate ( = fiskemans död)